
Verksamhetsmodellen inom småbarnspedagogiken

Syftet med ProSmå verksamheten är att stärka en inkluderande, gemensam småbarnspedagogik genom att stärka personalens professionella kompetens. Genom att utveckla vuxnas färdigheter för att vägleda barns beteende kan man bygga en verksamhetskultur som systematiskt och konsekvent stödjer sociala färdigheter. Detta uppnås genom att skapa en gemensam förståelse för önskat beteende som sedan undervisas och förstärks med hjälp av riktad positiv feedback.
Starkt stöd för positivt beteende
ProSmå är en systematisk och förebyggande verksamhetsmodell för att utveckla stödet för barns sociala beteende inom småbarnspedagogiken. ProSmå är inte ett projekt- utan det är en del av daghemmets vardag och verksamhetskultur.
Modellen stärker personalens förmåga att förutse, reagera och styra barnens beteende. Detta hjälper till att minska beteendeproblem och gör barnens tillväxtmiljö lugnare.

ProSmå främjar utvecklingen av prosociala färdigheter, vilket på lång sikt ökar sannolikheten för akademisk och social framgång hos barn.
Verksamhetskulturen utvecklas i skeden:
Det skapas strukturer som stöder utvecklingsarbetet i daghemmet.
Fostringsgemenskapen utarbetar gemensamma beteendeförväntningar och konkretiserar situationsspecifika önskade beteenden
Personalen inom småbarnspedagogiken undervisar och vägleder barn i önskat beteende.
Det skapas en gemensam verksamhetskultur för beteendevägledning, där undervisning av sociala färdigheter är ett gemensamt mål för hela daghemmet.
Vi kommer överens om gemensamma och konsekventa sätt att hantera icke-önskade beteenden.