Verksamhetsmodell i skolan

ProSkola-verksamheten framskrider stegvis i skolan

ProSkolas 10 skeden

1. Vi engagerar oss i att stödja beteende.

Alla medlemmar i gemenskapen behövs i utvecklingsarbetet av strukturer och praxis för beteendemässigt stöd.

2. Vi beskriver våra målsättningar som beteendeförväntningar.

De gemensamma beteendeförväntningarna ger struktur åt undervisningen och vägledningen av beteende i vardagen.

3. Vi skapar tydliga instruktioner utgående från beteendeförväntningarna.

Instruktioner visar för var och en vilken typ av beteende som förväntas i olika situationer.

4. Vi undervisar systematiskt barnen i positivt socialt beteende.

Genom kontinuerlig undervisning av instruktioner lär sig eleverna de viktigaste målen för beteende i skolan och hur de kan tillämpas i olika situationer.

5. Vi uppmuntrar barnen med positiv och konkret feedback.

Positiv respons som riktas mot beteendet riktar uppmärksamheten mot önskat beteende och är en inlärningssituation både för den som får responsen och för dem som följer med situationen.

6. Vi utvecklar arbetssätt som främjar arbetsro.

Gemensamma erfarenheter och forskningsbaserad information om vägledning i inlärningssituationer delas och synliggörs.

7. Vi reagerar på icke-önskat beteende på ett gemensamt överenskommet sätt.

Att konsekvent ta itu med oönskat beteende är en viktig del av undervisning av beteende.

8. Vi bygger effektiverade stödåtgärder utifrån det allmänna stödet.

Mer individualiserade och effektiva former av beteendestöd bygger på gemensamt överenskomna mål och verksamhetsprinciper.

9. Vi upprätthåller och utvecklar en verksamhet med kontinuerlig uppföljning.

Utvecklingen och upprätthållandet av stödet för ett enhetligt beteende grundar sig på en bedömning av hur det genomförs och hur effektivt det är.

10. En verksamhetskultur där stödet för beteende är kunskapsbaserat och gemensamt.

Stödet för beteende är en naturlig del av vardagen, vi följer upp hur stödet genomförs, effektiviteten och justerar det vid behov

Rulla till toppen