
Sakkunniga

Borgström Annika
PeM, Lärarbehörighet, projektforskare Niilo Mäki institutet, doktorand vid Helsingfors universitet
Annika är projektforskare i Niilo Mäki institutets projekt Inlärning och Stöd-ILS3-SR, där hon sedan 2023 fungerat som ProSmå utbildare, handledare och forskare. Annika är pedagogie magister från Helsingfors universitet, där hon förutom pedagogik även har studerat specialpedagogik och psykologi. Annika har lärarbehörighet och är doktorand vid Helsingfors universitet. Temat för hennes doktorsavhandling är skolfrånvaro och skolförhållanden hos barn med neuropsykiatriska utmaningar sett ur föräldrars synvinkel.

Havukainen Elisa
ProVaka projektkoordinator
Elisa är småbarnspedagog till utbildningen och har lång erfarenhet av undervisning och admininstration inom småbarnspedagogiken. För stunden arbetar Elisa för Niilo Mäki institutet som projektkoordinator för ProVaka. Elisas utbildning inom vuxenpedagogik samt hennes långa erfarenhet ger henne goda förutsättningar för att utbilda vuxna ocoh för att leda grupper. Elisa är speciellt intresserad av utvecklingen av verksamhetskultur, småbarnspedagogik, ledarskap och teamarbete.

Heiskanen Noora
PeD, docent, universitetsforskare
Noora forskar i många områden som tangerar specialpedagogik inom småbarnspedagogiken inklusive planering och beslutsfattande av stödåtgärder, dokumentering och utvärdering, speciallärarens arbete och delaktighet inom småbarnspedagogiken. Noora är en expert på småbarnspedagogik och gör både nationellt och internationellt forskningssamarbete inom området.

Henrik Husberg
PeM, speciallärare, projektledare vid Niilo Mäki Institutet, doktorand vid Helsingfors universitet
Henrik Husberg är projektledare för Niilo Mäki Institutets projekt Inlärning och Stöd – ILS3-SR. Till sin utbildning är Henrik speciallärare från Åbo Akademi i Vasa. Han har tidigare arbetat som speciallärare och varit ansvarig för bland annat planering av stödåtgärder och för kartläggning och uppföljning av barns och ungas inlärningssvårigheter. Henrik är doktorand vid Helsingfors universitet. Temat för hans doktorsavhandling är matematiksvårigheter, motivation och exekutiva funktioner. Henrik har sedan 2015 arbetat som projektforskare och ansvarat för att utveckla, översätta och forska i interventioner som stöder barns självreglering. Sedan 2019 har han arbetat som utbildare och handledare inom ProSkola på både finska och svenska. Sedan 2023 har han fungerat som projektledare för ILS3-SR projektet som har som mål att utveckla ProSmå modellen för svenskspråkiga daghem och att utveckla och forska i Hurtig interventionen som är en individualiserad stödform för barn som har svårigheter med självreglering.

Karhu Anne
PeD, speciallärare, universitetslektor
Anne har i över 15 år arbetat som speciallärare och deltagit i många utvecklingsprojekt på kommunnivå för att arrangera stödåtgärder. För stunden arbetar Anne som universitetslektor vid Östra Finlands universitet med specialpedagogik som ämne. Till Annes forskningintressen hör stödåtgärder för beteende, effekten av dem samt förstärkningen av det flexibla individuella stödet. Anne har varit med och utvecklat ProVaka modellen och deltar aktivt i implementeringen av och forskningen i ProKoulu modellen.

Laivamaa Ville
PeM, Pro-utbildare
Ville har gjort en lång karriär på över 35 år inom grundskolan där han fungerat som klasslärare och som rektor i 23 år. Han har mycket erfarenhet av att implementera ProKoulu modellen. Villes arbetserfarenhet ger honom goda insikter i hur forskning och det praktiska i skolan står i ständig dialog med varandra i ProKoulu arbetet. Arbetsro i skolan och utvecklingen pedagogisk kompetens inom skolgemenskapen är viktiga ämnen för honom.

Närhi Vesa
PsD, neuropsykolog, docent, universitetsforskare
Vesa har tidigare fungerat som forskare vid Niilo Mäki institutet och vid Östra Finlands universitet. För stunden arbetar han som universitetsforskare i specialpedagogik vid Jyväskylä universitet. Vesas forsknings- och utvecklingsintressen ligger speciellt på stödåtgärder för beteende inom skolor och daghem. Han har varit med och utvecklar och forskat i både ProKoulu och ProVaka modellerna. Vesa är ledade expert på barns uppmärksamhets- och beteendeproblem och han har en bred sakkunnighet om stödåtgärder inom daghem och skolor. Han är också ordförande för det europeiska nätverket Positive Behavior Support. Vesa har varit med och skrivit rekommendation för God medicinsk praxis för ADHD, utvecklat guider för att stöda beteende på olika nivåer i skolan och daghemmet, samt planerat och förverkligat många vidareutbildningar för professionella.

Savolainen Hannu
PeD, Professor, Östra Finlands universitet
Hannu har arbetat som professor i specialpedagogik vid Jyväskylä universitet och Östra Finlands universitet. Hannu forskar i lämpligheten av olika former av beteendestöd för den finländska fostrings- och skolmiljön. Han leder forskningsgruppen för ProKoulu, som har utvecklat och experimentellt testat den första School Wide Positive Behavior Support-modellen i Finland (ProKoulu, ProVaka). Baserat på forskningen har han också utvecklat kurser för lärarutbildningen och under de senaste åren har ProKoulu- och ProVaka-verksamheten spridits till kommuner i olika delar av Finland. Hannu har arbetat aktivt inom det Europeiska Positive Behavior Support-nätverket där han tidigare fungerat som styrelsemedlem. Han har tillsammans med sin forskningsgrupp lett det europeiska forskningsprojektet PBIS (Erasmus+) i fyra länder (Finland, Grekland, Cypern, Rumänien). Hannus andra centrala forskningsområde är relaterat till inkluderande utbildning, särskilt pedagogers förmåga och ställning till att implementera inkluderande utbildning. Detta forskningsområde har producerat flera internationella jämförande studier från tre kontinenter. Hannu har också utvecklat inkluderande utbildning i flera internationella utvecklingssamarbetesprojekt under tidigare år (t.ex. Etiopien, Zambia, Balkanregionen) och fungerade som Finlands representant i UNESCOs flaggskeppsprogram för inkluderande utbildning i början av millenniet och i Finlands UNESCO-kommission. Hannu har också varit aktiv inom forskningspolitiken och fungerade i sex år inom Finlands Akademis forskningsråd för kultur och samhälle.

Savolainen Pirjo
PeL, speciallärare, forskare, lektor
Pirjo har tidigare arbetat som speciallärare, rektor, forskare och lektor vid universiteten i Jyväskylä och Östra Finland. Hon har också fungerat som projektkoordinator inom forskningsnätverket för trestegsstödet mellan kommunerna och Östra Finlands universitet med Kelpo finansiering. Pirjo har spelat en central roll i utvecklingen av ProKoulu verksamhetsmodellen. Hon har fungerat som ProKoulu-handledare i skolor och daghem i olika delar av Finland, samt som utvecklare och utbildare av handledautbildningen. Idag arbetar hon som lektor i specialpedagogik vid Östra Finlands universitet och som ProKoulu-handledare vid Niilo Mäki-institutet inom både den finska och svenska Pro-verksamheten.

Sjöström Christina
FD, projektforskare Niilo Mäki Institutet
Christina arbetar inom projektet Inlärning och Stöd – ILS3-SR vid Niilo Mäki institutet där hon fungerar som ProSmå utbildare, handledare och forskare. Hon har tidigare arbetat med vuxna inom mental hälsa och hennes utbildning och arbetserfarenhet ger henne goda insikter i värdet av förebyggande arbete, samt av tidiga stödåtgärder för beteendefärdigheter och känsloreglering.