

Välkommen till ProSkolas hemsida!
ProSkola är en forskningsbaserad verksamhetsmodell för hela skolan med syftet att förebygga beteendeproblem. Verksamhetsmodellen stöder utvecklingen av en positiv verksamhetskultur inom fostringsgemenskapen med speciell betoning på undervisning av sociala färdigheter och på handledning av önskade beteenden. Modellen ProSmå anpassar samma principer inom småbarnspedagogiken och erbjuder stöd för utvecklingen av socialt beteende som på långsikt minskar sannolikheten för att icke-önskade beteenden uppkommer.
AKTUELLT:
Effekterna av ProVaka- och Papilio-interventionerna på barns beteende och pedagogers feedback
Forskningsartikel: The effects of ProVaka and Papilio interventions on children’sbehavior and educator feedback: A cluster-randomized…
Undersökning av omedelbara och varaktiga effekter av Check-In/Check-Out i finska grundskolor.
Forskningsartikel: Examining Immediate and Sustained Effects of Check-In/Check-Out in Finnish Elementary Schools Av: Mika Paananen,…
Ny hemsida!
Vi publicerar våra nya hemsidor i samband med Educa-mässan 2025! ProSkola-verksamheten har utvidgats märkbart under…
ProSkola / ProSmå på Educa mässan 24-25.1 2025!
Kom och diskutera med oss på Educa-mässan! ProSkola och ProSmå handledare, fortbildare och forskare finns…
Kasvun tuki-tidningens utvärdering av ProSkola-modellen
Sommaren 2023 publicerade Kasvun tuki-tidningen en systematisk litteraturöversikt om ProSkola-modellen. Den totala bedömningen var 5/5,…
PROSEMINARIE 2024
Niilo Mäki Institutet och Vanda stad organiserade i samarbete ProSeminare 14.–15.11.2024! Den nationella och internationella…
Verksamhetsmodellerna ProSkola och ProSmå
ProSkola och ProSmå grundar sig på inlärningspsykologiska principer enligt vilka beteende- och känsloregleringsfärdigheter, precis som andra färdigheter, kan övas och läras. ProSkola modellen har implementerats sedan 2013 och har nått över 100 skolor i Finland. ProSmå modellen har implementerats sedan 2018 och har nått över 150 daghem.

Forskning
ProSkola modellen grundar sig på Positive Behavior Interventions and Support (PBIS) modellen som har utvecklats för att lämpa sig för den finska grundskolan och småbarnspedagogiken. Verksamhetsmodellen utvecklades först med finansiering från Undervisnings- och Kulturministeriet i samarbete med Östra Finlands Universitet och Jyväskylä universitet. För stunden stöder ProSkola forskningsgruppen kommuner, skolor, och daghem med att implementera och utveckla verksamhetsmodellen i samarbete med Niilo Mäki institutet. På svenska pågår under åren 2022–2026 projektet ILS3-SR som är finansierat av Svenska kulturfonden, Stiftelsen Brita Maria Renlunds minne och Svenska folkskolans vänner. Under projektet implementeras ProSmå i svenskspråkiga daghem och effektiviteten av de mer individuellt inriktade stödåtgärderna inom småbarnspedagogiken undersöks.



