
Forskning i skolan

ProSkola-verksamhetsmodellen baserar sig på den amerikanska modellen School Wide Positive Behavior Interventions and Supports (SWPBIS). Modellen har även anpassats i övriga Nordiska länder, i Norge under namnet PALS och i Sverige både som en översättning av norska PALS men även under benämningen IBIS. Under sommaren 2023 utvärderas den forskning som finns gällande det här sättet att stödja beteende i skolor i den finska tidskriften Kasvun tuki. Läs mer om detta här.
I en fyraårig interventionsstudie om ProKoulu undersöktes effektiviteten och påverkan av den finska modellen för School Wide Positive Behavior Interventions and Supports (SWPBIS) på arbetsro, förekomsten av beteendeproblem samt elevernas och lärarnas välmående. Målet var att stärka det beteendefokuserade stödet på alla stödnivåer.
Förutom det generella stödet för inlärning av önskat beteende behövs också metoder för att stödja barn som behöver extra hjälp för att lära sig och upprätthålla önskat beteende. Delstudierna undersökte en modell för att stödja klasslärare i att upprätthålla studiero samt effekterna av modellen ”Check in Check out”, som utvecklats för intensifierat stöd. Dessutom piloterades och testades metoder som är anpassade för särskilt stöd.
ProKoulu-undersökning 2013-2016
Vad undersöktes:
Lärare och elever som respondenter:
– Förekomsten av beteendeproblem i skolan
– Studiero i klassrummen
Elever som respondenter::
– Sociala relationer i skolan, skolanknytning, upplevelse av rättvisa
– Implementeringen av ProSkola-principerna i skolan
Lärare som respondenter:
– Skolans atmosfär
– Lärares upplevda självförmåga och upplevda kollektiv förmåga, källor till upplevd förmåga
– Arbetsnöjdhet, arbetsutmattning
– ProSkola-verksamhetens fidelitet
Huvudsakliga resultat:
- ProSkola minskar beteendestörningar
- Skillnaderna mellan skolor i förändringens omfattning och hastighet är stora
- Lärares upplevda kollektiva förmåga (att hantera beteende) ökar
- Relationerna mellan elever förbättras
- Mobbning minskar
Forskningsdesign
- Fördröjd (wait-list) kontrollgruppsdesign
- Inkluderade 70 skolor som var randomiserade till experiment- och kontrollgrupp (10 skolor slutade eller slogs samman).
- Mätningar 2 gånger per år (oktober-november – mars-april).
- Enkäter till alla lärare och alla elever i årskurs 2-6.
- Totalt sju mätningar.

Forskning om SWPBIS-modellen och dess effektivitet.
SWPBIS-modellen har forskats på särskilt i USA och Europa, särskilt i Norge (PALS). I studier som genomförts med randomiserade eller andra traditionella experimentella forskningsupplägg har man bland annat observerat att SWPBIS…
- förbättrar skolans atmosfär (Bradshaw et al., 2010),
- minskar elevers problematiska beteende och förbättrar klassens lärandemiljö (Sörlie & Ogden, 2015), och
- påverkar positivt, särskilt riskelever, genom att minska behovet av uppfostringssamtal och specialundervisning (Bradshaw, Waasdorp & Philip J. Leaf 2015).
Implementering av interventionen
- Skolorna har ProSkola-team som leder skolans process.
- Den utbildade handledaren för projektet träffar skolans team minst 4 gånger per år och erbjuder expertstöd för utvecklingen av ProSkola.
- I ProSkola-handboken som skolan får beskrivs utvecklingsfaserna och de uppgifter som främjar verksamheten.