
Forskning inom förskolepedagogik

Baserat på resultaten från ProKoulus experiment och uppföljningsforskning började man tillämpa modellen inom den finska småbarnspedagogikens verksamhetsmiljöer 2018 genom ProVaka-piloteringen. Forskningen om ProVaka-modellen fördjupades genom KOPA-forskningsprojektet, som undersökte modellens effekter och förankring som en del av daghemmens verksamhetskultur.
ProVaka pilotering 2018-2019
Mellan 2018 och 2019 genomfördes en 1,5 år lång pilotstudie i 20 förskolor i nio kommuner i östra Finland. Pilotprojektet var en del av utbildningsprogrammet ”ProVaka – stöd för sociala färdigheter genom att utveckla förskolans verksamhetskultur.” Studien visade att förskolor som engagerade sig i utvecklingsarbetet kunde uppnå ett kvalitativt allmänt stöd enligt ProVaka-modellen på 1,5 år. Dessutom konstaterades att modellen passar väl in i den finska förskolekontexten.
Karhu, A., Heiskanen, N. & Närhi, V. (2021). Kohti sosioemotionaalisia taitoja ja lasten osallisuutta tukevaa toimintakulttuuria – ProVaka-toimintamallin pilottivaiheen analyysi. Journal of Early Childhood Education Research; Vol 10(1), p. 83-113. https://jecer.org/fi/kohti-sosioemotionaalisia-taitoja-ja-lasten-osallisuutta-tukevaa-toimintakulttuuria-provaka-toimintamallin-pilottivaiheen-analyysi/
Noora Heiskanen, Anne Karhu, Hannu Savolainen & Vesa Närhi (2023): Implementing positive behaviour intervention and support in Finnish early childhood education and care: leadership team’s perspective, European Journal of Special Needs Education, DOI: 10.1080/08856257.2023.2207057
Kohti parempaa sosioemotionaalisten taitojen tukemista varhaiskasvatuksessa (KoPa) 2019-2020
I KOPA-forskningsprojektet undersöktes ProVaka-modellens effektivitet med en randomiserad kontrollgruppsdesign. ProVaka-delen genomfördes av över 80 förskolegrupper runtom i Finland. Ett särskilt intresse riktades mot att starta ProVaka-verksamheten i förskolor, och de förskolor som deltog följdes noggrant under de första 9 veckorna av utvecklingsarbetet. Läs mer:
Heiskanen, N., Karhu, A., Koivula, M., Moisio, P., Savolainen, H., Vauhkonen, V., & Närhi, V. (2024). The effects of ProVaka and Papilio interventions on children’s behavior and educator feedback : A cluster-randomized controlled trial in early childhood education and care. Journal of Early Childhood Education Research, 13(2), 247-272. https://doi.org/10.58955/jecer.132008