
Asiantuntijat
ProKoulun ja ProVakan asiantuntijatyöryhmä koostuu kokeneista koulutuksen ja tutkimuksen ammattilaisista. Voit olla meihin yhteydessä yhteydenottopyynnön kautta.

Borgström Annika
KM, AmO, projektitutkija Niilo Mäki Instituutti, väitöskirjatutkija Helsingin yliopisto
Annika Borgström on vuodesta 2023 työskennellyt Niilo Mäki Instituutin Inlärning och Stöd – ILS3-SR -projektissa, jossa toimii ProVakan kouluttajana, ohjaajana ja tutkijana. Annika on koulutukseltaan kasvatustieteiden maisteri Helsingin yliopistosta, jossa on opiskellut kasvatustieteen lisäksi erityispedagogiikkaa ja psykologiaa. Annika on suorittanut aikuisopettajan pedagogiset opinnot. Hän on väitöskirjatutkija Helsingin Yliopistossa ja hänen väitöskirjan teemana on lasten neuropsykiatriset haasteet, kouluolosuhteet ja koulupoissaolot vanhempien näkökulmasta.

Havukainen Elisa
ProVaka-hankekoordinaattori
Elisa on koulutukseltaan varhaiskasvatuksen opettaja, jolla on laaja työkokemus varhaiskasvatuksen opetustehtävistä sekä hallinnollisista tehtävistä. Hän on toiminut ensin päiväkodin johtajana ja sen jälkeen varhaiskasvatuksen päällikkönä lähes kahdeksan vuoden ajan. Tällä hetkellä Elisa työskentelee Niilo Mäki Instituutissa ProVaka-hankekoordinaattorina. ProKoulu/ProVaka-toimintakokonaisuus on suomalainen versio peruskoulussa ja varhaiskasvatuksessa toteutettavasta Positive Behavior Support -viitekehyksestä, jonka tavoitteena on vahvistaa päiväkodin toimintakulttuuria tukemaan lasten sosiaalisia taitoja aikuisten toimintamalleja kehittämällä. Elisalla on merkittävää kokemusta kuntatason ProVaka-toiminnan käyttöönotosta ja johtamisesta varhaiskasvatuksen päällikkönä. Lisäksi hän on toiminut ProVaka-toimintaan liittyen ohjaajana ja kouluttajana. Elisan suorittamat aikuisopettajan pedagogiset opinnot sekä kattava työkokemus antavat hänelle erinomaiset valmiudet aikuisten kouluttamiseen ja ryhmien ohjaamiseen. Elisan kiinnostuksen kohteita ovat toimintakulttuurin kehittämistyön lisäksi varhaiskasvatuksen pedagogiikka, johtaminen ja tiimityö.

Heiskanen Noora
KT, dosentti, yliopistotutkija
Noora tutkii useita varhaiserityiskasvatukseen liittyviä teemoja: tuen suunnittelu ja tukeen liittyvä päätöksenteko, dokumentointi ja arviointi, käyttäytymisen tukeminen, varhaiskasvatuksen erityisopettajan työ ja osallisuus. Noora on varhaiserityiskasvatuksen asiantuntija, joka tekee alan tutkimukseen liittyen sekä kansallista että kansainvälistä yhteistyötä ja on laajasti verkostoitunut myös yhteiskunnallisten toimijoiden kanssa. Noora on johtanut vuosina 2020-2021 opetus- ja kulttuuriministeriön tilaamaa laajaa kansallista varhaiskasvatuksen tuen ja inkluusion käytäntöjen selvityshanketta sekä vuosina 2021-2023 Opetushallituksen Vaativa tuki varhaiskasvatuksessa (Vaka-Tuvet) -täydennyskoulutus- ja tutkimushanketta. Noora on tutkinut ProVaka-toimintamallin vaikuttavuutta ja soveltamisen prosesseja sekä toiminut ProVaka-ohjaajana. Noora on taustaltaan varhaiskasvatuksen erityisopettaja ja hän on toiminut opetustehtävissä niin varhaiskasvatuksessa, toisella asteella kuin yliopistossa.

Henrik Husberg
KM, erityisopettaja, projektipäällikkö Niilo Mäki Instituutissa, tohtorikoulutettava Helsingin Yliopistossa
Henrik Husberg on Niilo Mäki Instituutin Inlärning och Stöd – ILS3-SR -projektin projektipäällikkö. Hän on koulutukseltaan erityisopettaja Vaasan Åbo Akademista ja on aiemmin työskennellyt erityisopettajana vastaten muun muassa tuen suunnittelusta sekä lasten ja nuorten oppimisvaikeuksien kartoituksesta ja seurannasta. Henrik on tohtorikoulutettava Helsingin Yliopistossa. Väitöskirjan teemana ovat koululaisten matematiikkavaikeudet, motivaatio ja toiminnanohjaus. Henrik on vuodesta 2015 työskennellyt projektitutkijana vastaten interventioiden kehittämisestä, kääntämisestä ja tutkimisesta lasten itsesäätelyn tukemiseksi. Vuodesta 2019 hän on työskennellyt kouluttajana ja ohjaajana ProKoulussa sekä ruotsiksi että suomeksi, ja vuodesta 2023 hän on toiminut ILS3-SR -projektin projektipäällikkönä, jonka tavoitteena on kehittää ProSmå-mallia ruotsinkieliseen varhaiskasvatukseen sekä kehittää ja tutkia Hurtig-konsultaatiomallia yksilöllisenä tukena varhaiskasvatuksen itsesäätelyn vaikeuksissa.

Karhu Anne
KT, erityisopettaja, yliopistonlehtori
Anne on työskennellyt erityisopettajana ja monenlaisissa tuen järjestämiseen liittyvissä kehittämishankkeissa kuntasektorilla yli 15 vuoden ajan. Anne on toiminut monipuolisesti opettajien täydennyskouluttajana sekä ollut mukana laatimassa oppaita opetushenkilöstölle. Tällä hetkellä Anne toimii yliopistonlehtorina Itä-Suomen yliopistossa erityispedagogiikan oppiaineessa. Annen tutkimuksellisina kiinnostuksen kohteina ovat käyttäytymisen tukemisen menetelmät, niiden vaikuttavuus sekä joustava yksilöllinen tuen vahvistaminen. Anne Karhu on tehnyt tutkimusta myös varhaiskasvatuksen yhteisöllisen ja yksilöllisen tuen kehittämisestä. Anne on ollut mukana kehittämässä ProVaka-toimintamallia ja osallistuu aktiivisesti ProKoulu-toimintamallin toteuttamiseen ja tutkimiseen myös eurooppalaisessa yhteistyössä. Hän on toiminut useita vuosia ProKoulu- ja ProVaka-ohjaajana tukemassa kouluja ja päiväkoteja positiivisen käyttäytymisen tuen kehittämisessä.

Laivamaa Ville
KM, ProKouluttaja
Ville on tehnyt pitkän, yli 35 vuoden uran peruskoulussa, josta osan hän toimi luokanopettajana ja 23 vuotta rehtorina. Hänellä on kokemusta ProKoulun implementoinnista ja johtamisesta rehtorin roolissa sekä alakoulussa että yhtenäiskoulussa. Ville tietääkin käytännön työn näkökulmasta, kuinka tutkimus ja käytännön koulutyö käyvät ProKoulussa jatkuvaa vuoropuhelua. Rehtorin tehtävistä eläkkeelle siirryttyään hän on toiminut ProKoulu-kouluttajana eri puolilla Suomea. Koulujen työrauhan ja kasvatusosaamisen kehittäminen kouluyhteisössä hänelle tärkeä asia.

Närhi Vesa
PsT, neuropsykologi, dosentti, yliopistotutkija
Vesa on aiemmin toiminut tutkijana Niilo Mäki Instituutissa ja Itä-Suomen yliopistossa. Tällä hetkellä hän toimii erityispedagogiikan yliopistotutkijana Jyväskylän yliopistossa. Vesan tutkimus- ja kehittämistoiminnan kohteena ovat erityisesti käyttäytymisen tukimenetelmät kouluissa ja päiväkodeissa. Hän on ollut kiinteästi mukana ProKoulu- ja ProVaka-toimintamallien suunnittelussa ja tutkimuksessa sekä ProKoulu- ja ProVaka-toiminnan levittämisessä. Vesa on myös aktiivinen opettajankoulutuksen kehittäjä ja on ollut opettajankoulutusfoorumin jäsen. Vesa on johtava lasten tarkkaavuus- ja käyttäytymisongelmien asiantuntija, jolla on laaja asiantuntemus päiväkodeissa ja kouluissa sovellettavista tukitoimista ja tällä hetkellä hän toimii Eurooppalaisen Positive Behavior Support -verkoston johtokunnan puheenjohtajana. Vesa on ollut mukana kirjoittamassa ADHD:n Käypä hoito suositusta, kehittämässä oppaita käyttäytymisen tukemiseen koulun ja päiväkodin tuen eri tasoilla, sekä suunnitellut ja toteuttanut lukuisia teemaan liittyviä jatkokoulutushankkeita ammattilaisille.

Paananen Mika
PsT, yliopistonlehtori ja neuropsykologian erikoispsykologi
Mika Paananen on työskennellyt useassa Jyväskylän yliopiston, Itä-Suomen yliopiston ja Niilo Mäki Instituutin projektissa, joissa on kehitetty ja tutkittu koulujen ja varhaiskasvatuksen eritysopetukseen soveltuvia tukimenetelmiä. Hänellä on myös pitkä kokemus kliinisessä työssä, erityisesti lasten ja nuorten oppimisvaikeuksien tutkimukseen ja kuntoutukseen sekä tarkkaavuuden ja käyttäytymisen ongelmiin liittyvissä tehtävissä. Jyväskylän yliopiston yliopistonlehtorina Paanasen opetuksen vastuualueena on kliininen neuropsykologia.

Savolainen Hannu
KT, Professori, Itä-Suomen yliopisto
Hannu on toiminut erityispedagogiikan professorina Jyväskylän yliopistossa ja Itä-Suomen yliopistossa. Hannu tutkii suomalaiseen kasvatus ja koulutusympäristöön soveltuvia käyttäytymisen tukimenetelmiä. Hän johtaa ProKoulu-tutkimustiimiä, joka on kehittänyt ja kokeellisesti testannut ensimmäisenä Suomessa School Wide Positive Behavior Support sovellusta (ProKoulu, ProVaka). Tutkimuksen perusteella on kehitetty myös kursseja opettajankoulutukseen ja viime vuosina ProKoulu- ja ProVaka-toimintaa on levitetty kuntiin eri puolelle Suomea. Hannu on toiminut aktiivisesti Eurooppalaisen Positive Behavior Support verkostossa ollen aiemmin mm. johtokunnan jäsen. Hän on myös tutkimusryhmänsä kanssa johtanut Eurooppalaisen PBIS (Erasmus+) tutkimushankkeen toimintaa neljässä maassa (Suomi, Kreikka, Kypros, Romania). Hannun toinen keskeinen tutkimusalue liittyy inklusiiviseen opetukseen, erityisesti kasvattajien pystyvyyteen ja asennoitumiseen inklusiivisen opetuksen toteuttamisessa. Tämä tutkimusalue on tuottanut useita kansainvälisiä vertailevia tutkimuksia kolmelta mantereelta. Hannu on ollut myös kehittämässä inklusiivista opetusta useissa kansainvälisen kehitysyhteistyön hankkeissa aiempina vuosina (mm. Etiopia, Sambia, Balkanin alue) sekä toiminut Suomen edustajana UNESCON inklusiivisen opetuksen lippulaivaohjelmassa vuosituhannen alkupuolella ja Suomen UNESCO-toimikunnassa. Hannu on myös ollut aktiivinen tutkimuspolitiikassa toimien kuusi vuotta Suomen Akatemian kulttuurin ja yhteiskunnan toimikunnassa.

Savolainen Pirjo
KL, erityisopettaja, tutkija, lehtori
Pirjo on työskennellyt aiemmin erityisopettajana, rehtorina, tutkijana ja lehtorina Jyväskylän sekä Itä-Suomen yliopistoissa. Hän on myös toiminut projektikoordinaattorina kolmiportaisen tuen kuntien ja Itä-Suomen yliopiston tutkimusverkostossa Kelpo-rahoituksella. Pirjo on ollut keskeinen toimija ProKoulu-toimintamallin kehittämisessä sen suunnittelussa alusta asti. Hän on toiminut ProKoulu-ohjaajana kouluissa ja päiväkodeissa eri puolella Suomea sekä ohjaajakoulutuksen kehittäjänä ja kouluttajana. Nykyään hän työskentelee Itä-Suomen yliopiston erityispedagogiikan lehtorina ja Niilo Mäki Instituutin ProKoulu-ohjaajana suomen ja ruotsinkielisissä ProKoulu-toimintakokonaisuuksissa.

Sjöström Christina
FT, projektitutkija Niilo Mäki Instituutti
Christina työskentelee Niilo Mäki Instituutin Inlärning och Stöd – ILS3-SR -projektissa, jossa hän toimii ProSmå kouluttajana, ohjaajana ja tutkijana. Hän on aiemmin työskennellyt aikuisten mielenterveyttä tukevassa roolissa. Hänen koulutuksensa ja aiempi työkokemuksensa antavat hänelle hyvän ymmärryksen ennaltaehkäisevän työstä, sekä varhaisen prososiaalisten taitojen ja käyttäytymisen tukemisesta.