
Tutkimus kouluissa

ProKoulun nelivuotisessa interventiotutkimuksessa selvitettiin suomalaisen School Wide Positive Behavior Interventions and Support (SWPBIS) mallin toimivuutta ja vaikuttavuutta koulun työrauhaan, käyttäytymisongelmien esiintymisen sekä oppilaiden ja opettajien hyvinvointiin. Tavoitteena oli käyttäytymiseen kohdennetun tuen vahvistaminen tuen kaikilla tasoilla.
Käyttäytymisen oppimiseen perustuvan yleisen tuen lisäksi kouluissa tarvitaan myös keinoja tukea lapsia, jotka tarvitsevat enemmän tukea toivottavan käyttäytymisen oppimiseksi ja ylläpitämiseksi. Osatutkimusten avulla selvitettiin luokanopettajan tukemisen mallia työrauhan ylläpitämisessä sekä tehostetun tuen tukeen kehitetyn ”Check in Check out” toimintamallin vaikuttavuutta. Myös erityiseen tukeen sopivia menetelmiä pilotoitiin ja testattiin.
Prokoulu kokeilu 2013-2016
Mitä asioita tutkittiin:
Opettajat ja oppilaat vastaajina:
– Käyttäytymisen ongelmien esiintyminen koulussa
– Luokkien työrauha
Oppilaat vastaajina:
– Vuorovaikutussuhteet koulussa, kouluun kiinnittyminen, oikeudenmukaisuuden kokemus
– ProKoulu-periaatteiden toteutuminen koulussa
Opettajat vastaajina:
– Koulun ilmapiiri
– Opettajien minäpystyvyys ja kollektiivinen pystyvyys, minäpystyvyyden lähteet
– Työtyytyväisyys, työuupumus
– Prokoulu-toiminnan fideliteetti
Keskeiset tulokset vaikuttavuudesta:
- ProKoulu vähentää käyttäytymisen häiriöitä
- Koulujen väliset erot muutoksen määrässä ja nopeudessa suuria
- Opettajien kollektiivinen pystyvyys (käyttäytymisen ohjaaminen) lisääntyy
- Oppilaiden väliset suhteet paranevat
- Kiusaaminen vähenee
Tutkimusasetelma
- Viivästetyn (wait-list) kontrolliryhmän asetelma
- Mukana 70 koulua jotka oli satunnaistettu koe ja kontrolliryhmään (10 koulua lopetti tai yhdistyi)
- Mittaukset 2 x vuosi (loka-marraskuu – maalis-huhtikuu)
- Kyselyt kaikille opettajille ja kaikille 2-6 luokkien lapsille
- Yhteensä seitsemän mittausta


Tutkimustietoa SWPBIS mallista ja sen vaikuttavuudesta
SWPBIS toimintamalleja on tutkittu erityisesti Yhdysvalloissa ja Euroopassa erityisesti Norjassa (PALS). Satunnaistetulla tai muilla perinteisellä kokeellisella tutkimusasetelmalla tehdyissä tutkimuksissa on havaittu mm. että SWPBIS
- parantaa koulun ilmapiiriä (Bradshaw et al., 2010),
- vähentää oppilaisen ongelmallista käyttäytymistä ja parantaa luokan oppimisilmapiiriä (Sörlie & Ogden, 2015), ja
- vaikuttaa positiivisesti erityisesti riskioppilaisiin vähentäen kasvatuskeskustelujen ja erityisopetuksen tarvetta (Bradshaw, Waasdorp & Philip J. Leaf 2015).
Interventio
- Kouluilla ProKoulu-tiimit, jotka vetävät koulun prosessia.
- Hankkeen kouluttama ohjaaja tapaa koulun tiimiä 4 x vuodessa (+ mahdolliset muut yhteydenotot) ja tarjoaa asiantuntijatukea ProKoulun kehittämiseen.
- Koulun saamassa ProKoulu-manuaalissa kuvataan kehittämisen vaiheet ja toimintaa edistävät tehtävät.