Tutkimus varhaiskasvatuksessa

ProKoulun kokeilusta ja seurantatutkimuksesta saatujen tulosten pohjalta lähdettiin toimintamallia soveltamaan suomalaisen varhaiskasvatuksen toimintaympäristöihin vuonna 2018 ProVaka-pilotoinnilla. ProVaka-toimintamallin tutkimusta syvennettiin KOPA-tutkimushankkeella, joka tarkasteli kehitetyn toimintamallin vaikutuksia ja juurruttamista osaksi päiväkotien toimintakulttuuria.

ProVakan pilotointi 2018-2019

Vuosina 2018–2019 toteutettiin 1,5 vuoden mittainen pilottitutkimus 20 päiväkodissa yhdeksässä itäsuomalaisessa kunnassa. Pilotointi oli osa ProVaka – sosiaalisten taitojen tukeminen päiväkodin toimintakulttuuria kehittämällä -koulutuskokonaisuutta. Tutkimuksen perusteella havaittiin, että kehittämistyöhön sitoutuneet päiväkodit voivat saavuttaa puolentoista vuoden aikana ProVakan toimintamallin mukaisen laadukkaan yleisen tuen. Lisäksi todettiin, että toimintamalli soveltuu hyvin suomalaiseen varhaiskasvatukseen

Karhu, A., Heiskanen, N. & Närhi, V. (2021). Kohti sosioemotionaalisia taitoja ja lasten osallisuutta tukevaa toimintakulttuuria – ProVaka-toimintamallin pilottivaiheen analyysi. Journal of Early Childhood Education Research; Vol 10(1), p. 83-113. https://jecer.org/fi/kohti-sosioemotionaalisia-taitoja-ja-lasten-osallisuutta-tukevaa-toimintakulttuuria-provaka-toimintamallin-pilottivaiheen-analyysi/

Noora Heiskanen, Anne Karhu, Hannu Savolainen & Vesa Närhi (2023): Implementing positive behaviour intervention and support in Finnish early childhood education and care: leadership team’s perspective, European Journal of Special Needs Education, DOI: 10.1080/08856257.2023.2207057

Kohti parempaa sosioemotionaalisten taitojen tukemista varhaiskasvatuksessa (KoPa) 2019-2020

KOPA-tutkimushankkeessa tutkittiin ProVaka-toimintamallin vaikuttavuutta satunnaistetulla koe-kontrolli asetelmalla. ProVaka-osuutta oli toteuttamassa yli 80 päiväkotiryhmää ympäri Suomen. Erityisenä kiinnostuksen kohteena oli ProVaka-toiminnan käynnistäminen päiväkodissa ja mukaan lähteneiden päiväkotien edistymistä seurattiin intensiivisesti kehittämistyön ensimmäiset 9 viikkoa. Lue lisää:

Heiskanen, N., Karhu, A., Koivula, M., Moisio, P., Savolainen, H., Vauhkonen, V., & Närhi, V. (2024). The effects of ProVaka and Papilio interventions on children’s behavior and educator feedback : A cluster-randomized controlled trial in early childhood education and care. Journal of Early Childhood Education Research13(2), 247-272. https://doi.org/10.58955/jecer.132008

ProVaka-toimintamallista on meneillään kaksi väitöstutkimusta:

Erika Jokimiehen tutkimuksessa avataan konsultatiivista työotetta toimintakulttuurin kehittämisessä ja Hanna Tuomisen väitöskirjassa tarkastellaan varhaiskasvatuksen toimintakulttuurin muutoksen johtamista kaikkien lasten käyttäytymistä tukevaksi.

Artikkeleita:

Allen, R., & Steed, E. (2016). Culturally Responsive Pyramid Model Practices: Program-Wide Positive Behavior Support for Young Children. Topics in Early Childhood Special Education, 36(3), 165–175. https://doi.org/10.1177/0271121416651164

Fettig, A., & Artman-Meeker, K. (2016). Group Coaching on Pre-School Teachers’ Implementation of Pyramid Model Strategies: A Program Description. Topics in Early Childhood Special Education, 36(3), 147–158. https://doi.org/10.1177/0271121416650049

Frey, A., Lee Park, K., Browne-Ferrigno, T., & Korfhage, T. (2010). The social validity of program-wide positive behavior support. Journal of Positive Behavior Interventions, 12(4), 222–235. https://doi.org/10.1177/1098300709343723

Hemmeter, M., Snyder, P., Fox, L., & Algina, J. (2016). Evaluating the implementation of the pyramid model for promoting social-emotional competence in early childhood classrooms. Topics in Early Childhood Special Education, 36(3), 133–146. https://doi.org/10.1177/0271121416653386

Jolstead, K. A., Caldarella, P., Hansen, B., Korth, B. B., Williams, L., & Kamps, D. (2017). Implementing positive behavior support in preschools: An exploratory study of CW-FIT tier 1. Journal of Positive Behavior Interventions, 19(1), 48–60. https://doi.org/10.1177/1098300716653226

Karhu, A; Havukainen, E; Kuismin, P; Mänttäri, T; Heiskanen, N; Närhi, V. (2020). ProVaka-toimintamallilla kohti kaikille yhteisiä toimintatapoja. Varhaiskasvatuksen erityisopettaja.

Karhu, A., Heiskanen, N. & Närhi, V. (2021). Kohti sosioemotionaalisia taitoja ja lasten osallisuutta tukevaa toimintakulttuuria – ProVaka-toimintamallin pilottivaiheen analyysi. Journal of Early Childhood Education Research; Vol 10(1), p. 83-113. https://jecer.org/fi/kohti-sosioemotionaalisia-taitoja-ja-lasten-osallisuutta-tukevaa-toimintakulttuuria-provaka-toimintamallin-pilottivaiheen-analyysi/

Noh, A., Steed, A., & Kim, A. (2016). South Korean early childhood education teachersʼ perceptions of program-wide positive behavior support. Infants & Young Children, 29(1), 25–36. https://doi.org/10.1097/IYC.0000000000000053

Robbins, S., Bucholz, J., Varga, M., & Green, K. (2019). Promoting inclusion in preschool with program-wide positive behaviour supports. International Journal of Inclusive Education, 1–18. https://doi.org/10.1080/13603116.2019.1666169

Tuominen, A. & Leinonen, J. (2021). Varhaiskasvatuksen ammattilaisten kokemuksia ProVaka-toimintamallin hyväksyttävyydestä ekologisen systeemiteorian valossa. ProGradu tutkielma. Itä-Suomen yliopisto. Kasvatustieteiden ja psykologian osasto, Erityispedagogiikka http://urn.fi/urn:nbn:fi:uef-20210033

Scroll to Top