Effekterna av ProVaka- och Papilio-interventionerna på barns beteende och pedagogers feedback

Forskningsartikel: The effects of ProVaka and Papilio interventions on children’s
behavior and educator feedback: A cluster-randomized controlled trial in early childhood education and care

Av: Noora Heiskanen, Anne Karhu, Merja Koivula, Päivi Moisio, Hannu Savolainen, Ville Vauhkonen och Vesa Närhi

ProVaka (och ProSmå) bygger på precis samma principer som ProKoulu och ProSkola. Trots det är det viktigt att också följa upp och undersöka hur dessa fungerar när de tillämpas inom småbarnspedagogiken. Just det har Noora Heiskanen och kolleger gjort i den här studien från 2024.

Kort sammanfattat så undersöktes effekten, fideliteten och sociala validiteten för två förebyggande social-emotionella inlärningsinterventioner – ProVaka och Papilio – i finsk förskola och barnomsorg efter de första nio veckorna av implementering. 80 förskoleklasser från 39 enheter deltog i studien. Resultaten visade effekter, särskilt på lärares rapporterade beteende hos barn och feedback på vissa observerade områden när interventionerna genomfördes med tillräcklig fidelitet. Båda interventionerna verkar vara väl anpassade för den finska förskolekontexten.

Fullständigt citar för artikeln: Heiskanen, N., Karhu, A., Koivula, M., Moisio, P., Savolainen, H., Vauhkonen, V., & Närhi, V. (2024). The effects of ProVaka and Papilio interventions on children’s behavior and educator feedback : A cluster-randomized controlled trial in early childhood education and care. Journal of Early Childhood Education Research13(2), 247-272. https://doi.org/10.58955/jecer.132008

Artikeln finns i skrivande stund att ladda ner i sin helhet här.

Rulla till toppen