Forskningsartikel: Examining Immediate and Sustained Effects of Check-In/Check-Out in Finnish Elementary Schools
Av: Mika Paananen, Anne Karhu, Asko Tolvanen och Hannu Savolainen
Många skolor som utvecklat stödet för beteende enligt ProSkola-modellen använder sig också av Check-In / Check-Out (CICO) för elever som behöver ytterligare stöd. I den här artikeln som publicerades 2024 har Mika Paananen och kolleger granskat när man kan vänta sig att se en effekt av CICO-stödet, samt hur varaktig effekten är.
Helt kort kan resultaten sammanfattas såhär. Studien undersökte 51 grundskoleelever, och visade att CICO förbättrade beteendet avsevärt redan inom en vecka, och effekterna förblev stabila. Förändringarna syntes både i önskat beteende och i problembeteenden i olika skolsituationer, vilket tyder på att CICO-modellen har en snabb och varaktig effekt.
Fullständigt citat för artikeln: Paananen, M., Karhu, A., Tolvanen, A., & Savolainen, H. (2024). Examining Immediate and Sustained Effects of Check-In/Check-Out in Finnish Elementary Schools. Journal of Positive Behavior Interventions, Early online. https://doi.org/10.1177/10983007241275679
Artikeln är publicerad som Open Access och kan läsas och laddas ner i sin helhet här.