Check-In/Check-Out-mallin välittömien ja pitkäkestoisten vaikutusten tarkastelu suomalaisissa alakouluissa.

Tutkimusartikkeli: Examining Immediate and Sustained Effects of Check-In/Check-Out in Finnish Elementary Schools

Tekijät: Mika Paananen, Anne Karhu, Asko Tolvanen ja Hannu Savolainen

Monet koulut, jotka ovat kehittäneet käyttäytymisen tukea ProKoulu-mallin mukaisesti, käyttävät myös Check-In/Check-Out (CICO) -mallia oppilaille, jotka tarvitsevat lisätukea. Tässä vuonna 2024 julkaistussa artikkelissa Mika Paananen ja kollegat tarkastelevat, milloin CICO-tuen vaikutuksia voidaan odottaa näkyvän sekä kuinka pysyviä vaikutukset ovat.

Lyhyesti tiivistettynä tulokset ovat seuraavat: Tutkimuksessa tarkasteltiin 51 alakoululaista, ja CICO paransi käyttäytymistä merkittävästi jo viikon kuluessa, vaikutusten pysyessä vakaana. Muutokset näkyivät sekä toivotussa käyttäytymisessä että ongelmakäyttäytymisessä eri koulutilanteissa, mikä viittaa siihen, että CICO-malli on nopea ja pitkävaikutteinen.

Täydellinen lainaus artikkelista olisi: Paananen, M., Karhu, A., Tolvanen, A., & Savolainen, H. (2024). Examining Immediate and Sustained Effects of Check-In/Check-Out in Finnish Elementary Schools. Journal of Positive Behavior InterventionsEarly onlinehttps://doi.org/10.1177/10983007241275679

Artikkeli on julkaistu Open Access -muodossa, ja sen voi lukea ja ladata kokonaisuudessaan täältä.

Scroll to Top