Tutkimusartikkeli: The effects of ProVaka and Papilio interventions on children’s
behavior and educator feedback: A cluster-randomized controlled trial in early childhood education and care
Tekijät: Noora Heiskanen, Anne Karhu, Merja Koivula, Päivi Moisio, Hannu Savolainen, Ville Vauhkonen ja Vesa Närhi
ProVaka (ja ProSmå) perustuu aivan samoihin periaatteisiin kuin ProKoulu ja ProSkola. Tästä huolimatta on tärkeää seurata ja tutkia, miten nämä mallit toimivat, kun niitä sovelletaan varhaiskasvatuksessa. Juuri tätä Noora Heiskanen ja kollegat ovat tehneet tässä vuoden 2024 tutkimuksessa.
Lyhyesti sanottuna tutkittiin kahden ennaltaehkäisevän sosio-emotionaalisen oppimisen intervention – ProVakan ja Papilion – vaikutuksia, fideliteettiä ja sosiaalista validiteettia suomalaisessa päiväkoti- ja varhaiskasvatuksessa ensimmäisten yhdeksän viikon aikana. Tutkimukseen osallistui 80 päiväkotiluokkaa 39 yksiköstä. Tulokset osoittivat vaikutuksia erityisesti opettajien raportoimaan lasten käyttäytymiseen ja palautteeseen tietyissä havainnoiduissa alueissa, kun interventiot toteutettiin riittävällä fideliteetillä. Molemmat interventiot vaikuttavat olevan hyvin soveltuvia suomalaisen varhaiskasvatuskontekstiin.
Täydellinen viite artikkelille: Heiskanen, N., Karhu, A., Koivula, M., Moisio, P., Savolainen, H., Vauhkonen, V., & Närhi, V. (2024). The effects of ProVaka and Papilio interventions on children’s behavior and educator feedback : A cluster-randomized controlled trial in early childhood education and care. Journal of Early Childhood Education Research, 13(2), 247-272. https://doi.org/10.58955/jecer.132008
Artikkeli on tällä hetkellä ladattavissa kokonaisuudessaan täältä.