ProKoulua toteutetaan hyvin ja kestävästi 

Tutkimusartikkeli: From Fidelity to Sustainability – School-wide PBIS in Finland.

Tekijät: Pirjo Savolainen, Anne Karhu, Vesa Närhi ja Hannu Savolainen.

Artikkelissa raportoidaan kaksi tutkimusta, joissa arvioitiin suomalaisen ProKoulu -toimintamallin toteutumista ja pysyvyyttä kahdessa eri toteuttamisen vaiheessa. 

Tutkimus 1 (2013–2016): Alkuvaiheen toteutus 

  • Toteutettiin 63 koulussa. 
  • 2–3 vuoden jälkeen 79 % kouluista saavutti hyvän toimintamallin mukaisen toteutumisen tason eli fideliteetti oli vähintään 70 %. Keskimääräinen fideliteetin taso oli yli 80 %. 
  • Vahva yhteistyökulttuuri, jaettu päätöksenteko ja hyvä opettajien kollektiivinen pystyvyys olivat yhteydessä toimintamallin toteutumiseen odotetulla tavalla.  

Tutkimus 2 (2021–2022): Toteutuksen pysyvyys  

  • Aineisto kerättiin 25 koulusta, 5–10 vuotta toteuttamisen aloittamisen jälkeen. 
  • 92 % kouluista oli säilyttänyt yli 70 %:n fideliteettitason. 
  • Korkein toimintamallin toteutuksen taso oli tiimityöskentelyssä ja käyttäytymisen ohjaamisen perusasioiden toteuttamisessa, kun taas toiminnan arviointikäytännöt jäivät hieman matalammalle tasolle.  

Keskeiset havainnot 

  • ProKoulua voidaan toteuttaa ja ylläpitää kestävästi suomalaisissa kouluissa.  
  • Vahva koulun johtajuus, yhteistyöhön perustuva toimintakulttuuri ja paikallinen soveltaminen ovat tärkeitä onnistumisen kannalta. 
  • Pitkäaikainen kestävyys on mahdollista, erityisesti silloin kun kunnat tukevat koulujen rakenteiden ja toimintakulttuurin kehittämistä. 

Artikkelin viite: Savolainen, P., Karhu, A., Närhi, V., & Savolainen, H. (2025) From Fidelity to Sustainability – School-wide PBIS in Finland. Scandinavian Journal of Educational Research. https://doi.org/10.1080/00313831.2025.2506376 

Artikkeli on tällä hetkellä ladattavissa kokonaisuudessaan täältä.

Scroll to Top