Tutkimusartikkeli: From Fidelity to Sustainability – School-wide PBIS in Finland.
Tekijät: Pirjo Savolainen, Anne Karhu, Vesa Närhi ja Hannu Savolainen.
Artikkelissa raportoidaan kaksi tutkimusta, joissa arvioitiin suomalaisen ProKoulu -toimintamallin toteutumista ja pysyvyyttä kahdessa eri toteuttamisen vaiheessa.
Tutkimus 1 (2013–2016): Alkuvaiheen toteutus
- Toteutettiin 63 koulussa.
- 2–3 vuoden jälkeen 79 % kouluista saavutti hyvän toimintamallin mukaisen toteutumisen tason eli fideliteetti oli vähintään 70 %. Keskimääräinen fideliteetin taso oli yli 80 %.
- Vahva yhteistyökulttuuri, jaettu päätöksenteko ja hyvä opettajien kollektiivinen pystyvyys olivat yhteydessä toimintamallin toteutumiseen odotetulla tavalla.
Tutkimus 2 (2021–2022): Toteutuksen pysyvyys
- Aineisto kerättiin 25 koulusta, 5–10 vuotta toteuttamisen aloittamisen jälkeen.
- 92 % kouluista oli säilyttänyt yli 70 %:n fideliteettitason.
- Korkein toimintamallin toteutuksen taso oli tiimityöskentelyssä ja käyttäytymisen ohjaamisen perusasioiden toteuttamisessa, kun taas toiminnan arviointikäytännöt jäivät hieman matalammalle tasolle.
Keskeiset havainnot
- ProKoulua voidaan toteuttaa ja ylläpitää kestävästi suomalaisissa kouluissa.
- Vahva koulun johtajuus, yhteistyöhön perustuva toimintakulttuuri ja paikallinen soveltaminen ovat tärkeitä onnistumisen kannalta.
- Pitkäaikainen kestävyys on mahdollista, erityisesti silloin kun kunnat tukevat koulujen rakenteiden ja toimintakulttuurin kehittämistä.
Artikkelin viite: Savolainen, P., Karhu, A., Närhi, V., & Savolainen, H. (2025) From Fidelity to Sustainability – School-wide PBIS in Finland. Scandinavian Journal of Educational Research. https://doi.org/10.1080/00313831.2025.2506376
Artikkeli on tällä hetkellä ladattavissa kokonaisuudessaan täältä.




