ProSkola implementeras väl och hållbart

ProKoulu implementeras väl och hållbart 

Artikeln rapporterar resultat från två studier som utvärderade implementeringen och hållbarheten av den finländska ProSkola (ProKoulu) modellen i två olika implementeringsfaser i finskspråkiga skolor. 

Studie 1 (2013–2016): Initial implementering 

  • Implementerad i 63 skolor. 
  • Efter 2–3 år hade 79% av skolorna uppnått en god implementeringsnivå i linje med verksamhetsmodellen, dvs. fidelititeten var minst 70 %. Den genomsnittliga fidelititeten var över 80%. 
  • En stark samarbetskultur, gemensamt beslutsfattande och god kollektiv självförmåga bland lärarna var förknippade med hög fidelitet i implementering. 

Studie 2 (2021–2022): Hållbarhet i implementeringen 

  • Data samlades in från 25 skolor, 5–10 år efter att implementeringen påbörjades. 
  • 92% av skolorna hade bibehållit en fidelitet på över 70%. 
  • Den högsta nivån av implementering av verksamhetsmodellen identifierades på skalan om teamarbete och i implementering av grunderna av beteendestöd, medan utvärderingen av verksamheten låg på en något lägre nivå. 

Viktiga slutsatser 

  • ProKoulu kan implementeras och upprätthållas på ett hållbart sätt i finska skolor. 
  • Ett starkt ledarskap inom skolan, en god samarbetskultur och lokal anpassning är viktiga för att lyckas. 
  • Långsiktig hållbarhet är möjlig, särskilt när kommunerna stöder utvecklingen av skolstrukturer och verksamhetskulturer. 
  • Läs hela artikeln här (på engelska)

Källhänvisning: Savolainen, P., Karhu, A., Närhi, V., & Savolainen, H. (2025) From Fidelity to Sustainability – School-wide PBIS in Finland. Scandinavian Journal of Educational Research. https://doi.org/10.1080/00313831.2025.2506376 

Rulla till toppen