ProKoulu implementeras väl och hållbart
Artikeln rapporterar resultat från två studier som utvärderade implementeringen och hållbarheten av den finländska ProSkola (ProKoulu) modellen i två olika implementeringsfaser i finskspråkiga skolor.
Studie 1 (2013–2016): Initial implementering
- Implementerad i 63 skolor.
- Efter 2–3 år hade 79% av skolorna uppnått en god implementeringsnivå i linje med verksamhetsmodellen, dvs. fidelititeten var minst 70 %. Den genomsnittliga fidelititeten var över 80%.
- En stark samarbetskultur, gemensamt beslutsfattande och god kollektiv självförmåga bland lärarna var förknippade med hög fidelitet i implementering.
Studie 2 (2021–2022): Hållbarhet i implementeringen
- Data samlades in från 25 skolor, 5–10 år efter att implementeringen påbörjades.
- 92% av skolorna hade bibehållit en fidelitet på över 70%.
- Den högsta nivån av implementering av verksamhetsmodellen identifierades på skalan om teamarbete och i implementering av grunderna av beteendestöd, medan utvärderingen av verksamheten låg på en något lägre nivå.
Viktiga slutsatser
- ProKoulu kan implementeras och upprätthållas på ett hållbart sätt i finska skolor.
- Ett starkt ledarskap inom skolan, en god samarbetskultur och lokal anpassning är viktiga för att lyckas.
- Långsiktig hållbarhet är möjlig, särskilt när kommunerna stöder utvecklingen av skolstrukturer och verksamhetskulturer.
- Läs hela artikeln här (på engelska)
Källhänvisning: Savolainen, P., Karhu, A., Närhi, V., & Savolainen, H. (2025) From Fidelity to Sustainability – School-wide PBIS in Finland. Scandinavian Journal of Educational Research. https://doi.org/10.1080/00313831.2025.2506376